ساختار یک مقاله علمی چگونه باید باشد — ( قسمت دوم ) —

بخش دوم: ساختار یک مقاله علمی

تمام مقاله علمي ‌داراي يك فرمت معين يا سبك نوشتن هستند كه مقالات براي گرفتن پذيرش ملزم به رعايت آن مي‌باشند. اين سبك نوشتن تعيين مي‌كند كه چه بخش‌ها، نمودارها و جداولي بايد در گزارش ارائه شده و چه قوانيني بايد در نوشتن مقاله علمی لحاظ شود. البته اکثر مقالات دارای یک ساختار استاندارد هستند که در زیر آمده است و تفاوت بین آن‌ها جزئی است. یک مقاله به طول کلی از بخش‌های زیر تشکیل شده است.

ساختار یک مقاله علمی

– عنوان

– مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته

– چکیده

– کلیدواژه‌ها

– مقدمه: این بخش باید حدود ۲۰ درصد حجم مقاله را شامل شود.

– روش: این بخش در حدود ۳۰ درصد حجم مقاله را شامل می‌شود.

– نتایج: این بخش حدود ۱۵ درصد از حجم مقاله را شامل می‌شود.

– بحث و نتیجه گیری: این بخش حدود ۲۵ درصد حجم مقاله را شامل می‌شود.

– منابع: این بخش به همراه سایر بخش‌ها حدود ۱۰ درصد حجم مقاله را شامل می‌شود.

البته ساختار مقاله و تهيه گزارش از يك پژوهش علمي، با توجه به روش به كار گرفته شده در پژوهش، متفاوت است. دانشمندان در يك تقسيم بندي كلي، روش‌‏هاي استفاده شده در علوم را به دو دسته تقسيم مي‏‌كنند. روش‌‏هاي كمي (تحقيقات ميداني) و روش‌های كيفي (در اینجا به معنی تحقيقات كتابخانه‏‌اي).

مراحل گزارش يك پژوهش (مقاله) با توجه به روش اتخاذ شده در تحقيق، با تفاوت هايي بيان مي‏‌گردد:

ساختار مقاله مبتني بر پژوهش ميداني: عنوان، مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته، چکیده، کلیدواژه‌ها، مقدمه، روش، نتایج، بحث و نتیجه گیری، منابع.

ساختار مقاله مبتني بر پژوهش کیفی: عنوان، مولف یا مولفان با ذکر موسسه وابسته، چکیده، کلیدواژه ها، مقدمه، طرح بحث، نتایج، بحث و نتیجه گیری، منابع.

بخش سوم: نوشتن عنوان مقاله علمی

عنوان مقاله نقش اساسی در پذیرش یا عدم پذیرش یک مقاله دارد. بنابراین باید در انتخاب عنوان پژوهش دقت بسیاری شود. بهتر است بگوییم که نحوه نگارش عنوان مقاله می‌تواند نشان دهنده ناشی بودن نویسنده یا تبحر بالای او باشد. بنابراین عنوان مقاله در یک سطر کل کار شما و کیفیت آن را نشان می‌دهد.

بخش قبلی این مقاله

کلیات مقالات علمی شروع یک پژوهش — ( قسمت اول ) —

نوشته ساختار یک مقاله علمی چگونه باید باشد — ( قسمت دوم ) — اولین بار در جزوه یاب. پدیدار شد.